בחרתי בסבא יעקב כיוון שבמשך שנים שמעתי עליו מקרובי המשפחה וגם שמעתי ממנו את ספור חייו. מאד התעניינתי בקורותיו. אני יודעת שהמון פעמים ראיינו אותו על סיפור חייו ועל ילדותו בזמן השואה ושהוא השתתף בתיאטרון עדות. רציתי ללמוד עליו עוד, לשמוע פרטים וסיפורים, ולהכיר אותו יותר.
אני רוצה להודות לסבי יעקב וישוגרוצקי, על שהקשיב לי וששמע את שאלותיי ושענה לי ועל שהקדיש לי מזמנו כדי להענות לשאלותי ולעזור לי בחקר.
תודה גם לסבתי, זהבה וישוגרוצקי, שהעשירה את הידע שלי על סבא ונתנה לי המון פרטים.

יום שלישי, 8 באפריל 2014

ילדות ונעורים

ילדות
ב- 1939 עזבה המשפחה של יעקב את ביתם בבהילות עקב צו גירוש מיידי ונדדו בין הכפרים בחורף הקשה, האם התעקשה לשאתו למרות הצעתו של האב להניחו בצד הדרך. משפחתו נתפסה בידי הגרמנים והובלה לגטו לודג'. ב- 1940 נשלחו האב והאח משה למחנה כפייה בגרמניה, 2 האחיות הומתו, האם ויעקב הובלו למחנה הריכוז רבנסבריק. מ- 2000 ילדים במחנה נותרו בחיים רק 6, ויעקב ביניהם. ב- 1945 שוחררו בידי הרוסים, ועד 1946 שהו יעקב והאם במחנה העקורים פלדפינק. ב- 1949 עלו לארץ למעברת אגרובנק ומאוחר יותר לגבעת אולגה. למד בחדרה ובאורט נתניה, ב- 58 שרת בגולני. יעקב עבד 42 שנים במפעל הנייר חדרה.  
אחרי השואה (מלחמה העולם השנייה), סבי התחנך בגן שהוקם על ידי ארגון בשם ג'וינט (ארגון בינלאומי שסייע לאנשים מכל העולם שעברו מלחמות). הגנים הוקמו במחנות פליטים-מחנות עקורים.
סבי זוכר שהייתה גננת שלימדה משחקים. כפי מה שהוא זוכר, חלק מהמשחקים היו:"אליעזר מושך בגזר", "מחבואים" ועוד.
בית הספר:
שם-בית ספר יהודי
מיקום- גרמניה, פלדפינג
סוג- יהודי בלבד
מקצועות אהובים- עברית.
מקצועות לא אהובים- תורה, בחדר.
חברים- חברים רק מאותה הכיתה בה הוא למד.

אירוע בר המצווה:

באירוע השתתפו בין 80 ל-100 אנשים, היו בו אורחים, משפחה קרובה, בן דוד של אמו מחיפה, אח שלו ואשתו, אשתו והורייה שאז היו שכנים, חברים ניצולי שואה שהשתחררו ביחד איתו ממחנאות הריכוז ושכנים.
תיאור האירוע:
ארוחה מיוחדת שאמו הכינה, שחטו עגל, היו ריקודים ושירים והייתה אווירה שמחה.

נעורים:

בית הספר-
שם-אורט
סוג-מקצועי, למדו מקצועות עבודה (יעקב למד מסגרות).
מיקום-נתניה
מקצועות לימוד- מסגרות, מפעלי נייר, הפעלת תחנות כוח וכו'.
תנועת נוער-"השומר הצעיר" ותקופה קצרה  ב"נוער העובד והלומד".
תחביבים-ים, טיולים רגליים, איסוף בולים-הוא היה חוסך כסף לבולים,וכשיצאו בולים חדשים הוא היה הראשון לקנותם, הוא היה מחליף עם חבריו,  ובעזרת איסוף הבולים  הוא למד גיאוגרפיה.
אירוע מיוחד- פעם בשבוע, כל יום שישי הייתה מסיבה, ורקדו ריקודים סלוניים.
                                                                                                                                                         






                                                                                        

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה